dla rodziców

logo b napis

POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA PACJENTA
WOJEWÓDZKIEGO SPECJALISTYCZNEGO SZPITALA DZIECIĘCEGO  W OLSZTYNIE

Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcym w Olsztynie systematycznie podejmuje działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i zadowolenia Pacjentów poprzez monitorowanie wysokiej jakości świadczonych usług medycznych, rejestrowanie i analizowanie wskaźników działalności medycznej, konsumenckiej i ekonomicznej Szpitala.

Dbałość o bezpieczeństwo Pacjenta jest najwyższym priorytetem osiąganym poprzez indywidualne podejście, zapewnienie kompleksowej opieki medycznej w zakresie diagnostyki i leczenia, świadczenie usług z użyciem sprzętu medycznego oraz infrastruktury technicznej najwyższej jakości, a także poprzez właściwy dobór personelu pod kątem posiadanego wykształcenia, zdobytego doświadczenia i otwartego podejścia do problemów Pacjenta i Opiekuna. Równie istotne jest regularne zbieranie opinii Pacjentów i Opiekunów poprzez system ankietowania oraz rzetelne ich analizowanie i wyciągane wniosków oraz wdrożenie zmian odpowiadających potrzebom.

W celu osiągnięcia jakości świadczeń i zapewnienia bezpieczeństwa opieki oraz satysfakcji Pacjentom i Opiekunom w Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym w Olsztynie wprowadzono zasady, do których przestrzegania zobowiązuje się cały personel.

Szpital identyfikuje i monitoruje ryzyka oraz stosuje procedury ograniczające ich wystąpienie. Przestrzeganie praw Pacjenta, norm prawnych i standardów jakości mających na celu zapobieganie wystąpieniu zdarzeń niepożądanych jest nadrzędną zasadą szpitala. Postępowanie ze zdarzeniami niepożądanymi jest nastawione na analizowane przyczyn wystąpienia zdarzenia niepożądanego i wdrażanie rozwiązań naprawczych w celu zapobiegania ich występowaniu w przyszłości.

Kto może zgłosić zdarzenie niepożądane?

Zdarzenie niepożądane  może zgłosić każda osoba:

  • Która uczestniczyła w zdarzeniu (personel, pacjent, opiekun),
  • Która była świadkiem zdarzenia ( personel, pacjent, opiekun),

Jak zgłosić zdarzenie niepożądane?

  1. Anonimowo:
  • Osoby, które anonimowo chcą zgłosić wystąpienie zdarzenia (personel, pacjent, opiekun) przesyłają drogą elektroniczną na e-mail szpitala (sekretariat@wssd.olsztyn.pl) formularz zgłoszenia zdarzenia niepożądanego, który dostępny jest na stronie internetowej szpitala (www.wssd.olsztyn.pl) w zakładce „Polityka bezpieczeństwa pacjenta” lub umieszczają zgłoszenie w formie papierowej do skrzynki podpisanej „Zdarzenia niepożądane” znajdującej się w Planowej Izbie Przyjęć przy rejestracji.
  • Opis zdarzenia niepożądanego można także przesłać używając anonimowego komunikatora znajdującego się w stopce strony internetowej szpitala (wssd.olsztyn.pl)
  • Pocztą tradycyjną na adres: Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy
    w Olsztynie – Kancelaria, ul. Żołnierska 18a,10-561 Olsztyn
  • Użycie formularza zgłoszenia zdarzenia niepożądanego przez osoby nie będące pracownikami szpitala nie jest wymagane, aczkolwiek wskazane.
    W zgłoszeniu należy jak najszczegółowiej opisać zaistniałe zdarzenie:

* kiedy miało miejsce?
* gdzie miało miejsce?
* opis zdarzenia

  1. Osobiście:

– Ustne zgłoszenie kierownikowi właściwej komórki organizacyjnej, jego zastępcy lub w przypadku ich nieobecności do Pełnomocnika ds. Pacjenta (budynek B1 – Administracja, pokój nr 01B).

– W formie pisemnej – do Kancelarii Szpitala (budynek B1 pokój nr  027)

Dalsze postępowanie ze złożonymi zawiadomieniami:

  • Przewodniczący zespołu ds. zdarzeń niepożądanych odpowiada za ustalenie składu zespołu i terminu przeprowadzenia analizy zdarzeń niepożądanych.
  • Analizę zdarzenia niepożądanego przeprowadza zespół powołany przez Dyrektora pod kierunkiem przewodniczącego zespołu ds. monitorowania zdarzeń niepożądanych.
  • Zgłoszenie zdarzenia nie służy wyciąganiu konsekwencji służbowych
    w stosunku do pracowników
    szpitala lecz do przeprowadzenia ich analizy, wdrożenia działań naprawczych, wyciągnięcia wniosków i uczenia się na podstawie zaistniałych sytuacji, co ma na celu poprawę bezpieczeństwa Pacjenta.

Do pobrania:

Formularz zgłoszenia zdarzenia niepożądanego